Sinds 2004 zijn de rechten van vliegtuigpassagiers vastgelegd door de Europese Commissie in Verordening 261/2004. Deze verordening beschermt passagiers bij vertragingen, annuleringen en overboekingen.
Wanneer is de verordening van toepassing op jouw vlucht?
- Als je vlucht vertrekt vanaf een luchthaven in de Europese Unie
- Als je vlucht aankomt in een land in de Europese Unie vanuit een land buiten de Europese Unie en wordt uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de Europese Unie.
Verder moet er aan één van de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- De vlucht is meer dan drie uur vertraagd
- De vlucht is kort voor vertrek geannuleerd
- Je bent geweigerd op de vlucht door overboeking
- Je vluchttijden zijn aanzienlijk veranderd binnen 14 dagen voor vertrek
Waar heb je recht op? Wanneer je al op de luchthaven bent heb je recht op verzorging. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij je maaltijden, verfrissingen en twee telefoontjes moet aanbieden. Mocht de vertraging langer duren dan moet de luchtvaartmaatschappij ook een hotel voor je boeken inclusief vervoer van en naar de luchthaven. Meestal ontvang je de verzorging in de vorm van vouchers. Ontvang je geen vouchers dan kun je achteraf de kosten claimen bij de luchtvaartmaatschappij.
Als je aan bovenstaande voorwaarden voldoet heb je mogelijk ook recht op compensatie, tenzij er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Bijvoorbeeld als het weer de oorzaak is van de vertraging, als er een staking van derden is (bv. De luchtverkeersleiding) of als er een medische noodlanding moet worden gemaakt.
De compensatie is afhankelijk van de afstand naar je bestemming:
- Tot 1500 km > €250,- per passagier
- Tussen 1500 km en 3500km > €400,- per passagier
- Meer dan 3500km > €600,- per passagier
Via onze partner Airhelp kun je de compensatie gemakkelijk claimen. Zij beoordelen je verzoek, starten een juridische procedure als dat nodig is en hebben veel ervaring met deze claims. Hierdoor sta je sterk en is de kans op succes groot.